Vad menar din konsult med en SEO Health Check?
Har du varit i kontakt med ett företag som
arbetar med SEO rörande ditt företags hemsida? I så fall är chansen stor att du
har blivit erbjuden att få en SEO Health check utförd. Men vad detta egentligen
innebär kan vara svårt att få grepp om. Om du samarbetar med en duktig och
seriös firma kommer de leda dig igenom processen så att du inte bara förstår de
åtgärder som görs utan också vad dessa åtgärder har sin grund i.
En komplett diagnos
På samma sätt som en läkare inte kan behandla
en patient med bara några oklara symptom kan börjar man inte arbeta med en
hemsidas SEO utan att först göra en grundlig undersökning av hur sidan fungerar
i dagsläget och hur dess ranking för olika lönsamma söktermer har utvecklats
under tid. I korta ordalag är det detta som menas med en SEO Health Check.
Man sammanställer en helhetsbild över alla de faktorer som påverkar sidans SEO
och utformar en rapport som gör det överskådligt vad som kan förändras och
förbättras. Utifrån denna rapport kan man sedan gå vidare och utforma en
handlingsplan.
Men vad är då de faktorer man brukar titta på
vid en SEO Health Check?
Interna faktorer
Intern tittar man på sidans struktur. Här
finns det ofta väldigt mycket att jobba med. Både människor och sökmotorer
uppskattar en lättnavigerad och logiskt uppbyggd sida där det är lätt att hitta
det man söker och relevant information aldrig ligger mer än några få klick
bort. Detta gör att man tittar noga på sidans länkstruktur och trimmar bort
onödiga och förvirrande sidospår. Utöver detta tittar på på allt det material
som utgör varje sida. Det är viktigt att ens texter är lättlästa och tydliga
och att det alltid framgår exakt vad varje sida handlar om. På samma sätt måste
bilder och videomaterial vara optimerat, attraktivt och snabbladdat. Bakom
kulisserna kontrollerar man också all den kod och programvara som bidrar till
sidans funktionalitet. Ibland är en del av denna föråldrad och måste uppdateras
eller så är de funktioner som de bidrar med inte nödvändiga och kan tas bort.
Externa faktorer
Extern tittar på man på hur sidan rankar i
sökmotorer som Google. Man kan se hur de uppdateringar och förändringar som har
gjorts på sidan tidigare har påverkat sidans ranking. Men ibland ändras
rankingen av ändringar i Googles algoritm, det gör att en sida som tidigare var
perfekt optimerad nu kan behöva uppdateras allt eftersom Google ändrar och
förfinar sin algoritm. Man kartlägger även externa länkar till sidan och hur
sidan representeras i övriga kanaler som till exempel sociala media. Allt detta
kartläggs av sökmotorerna och påverkar hur sidan rankas.
Först efter att man gjort en komplett SEO
Health Check kan man få en total bild över hur man egentligen ligger till och
komma överens om vad man ska göra och i vilken ordning.
Comments
Post a Comment